Vraag & antwoord
-
☼ Met welke hulpvraag kan ik mij aanmelden?
Mensen met aanhoudende lichamelijke klachten maar ook mensen die zich overprikkeld voelen of diagnostiek willen voor ADHD, ADD of ASS.
Daarnaast zijn stemmingsklachten als angst of paniek, somberheid en depressie klachten die wij behandelen.
Indien er sprake is van complexere problematiek die tijdens de behandeling naar voren komt, zullen wij desgewenst in overleg met u kijken hoe de behandeling bij een andere hulpverlener verder vorm gegeven kan worden.
Indien er geen sprake is van een DSM classificatie (bijv aanpassingsproblematiek of rouwverwerking) kunt u kiezen voor niet verzekerde zorg.
-
☼ Niet verzekerde zorg
Indien u niet gebruik maakt van de zorgverzekering, gemoedsbezwaard bent of als u een behandeling krijgt die niet onder de verzekerde zorg valt, brengen wij u 131,82 per 60 minuten in rekening (conform tarieven Nederlandse Zorgautoriteit 2024).
Zie ook Opvragen verkaring in Vraag & antwoord.
Zie ook 'Moet ik de behandeling zelf betalen' bij 'Vraag & antwoord'.
-
☼ Met welke hulpvraag kan in mij niet aanmelden?
Mensen met persoonlijkheidsproblematiek of sociale problematiek kunnen wij niet in behandeling nemen.
-
☼ Hoe kan ik mij aanmelden?
Aanmelden kan laten regelen via je verwijzer, meestal zal dit de huisarts zijn. Je huisarts zal je dan aanmelden bij WerkBijGGZ via Zorgdomein. Wij nemen daarna zo spoedig mogelijk contact met je op.
Meer informatie over aanmelden? Stuur een bericht naar aanmelden@werkbijggz.nl. Geef dan aan hoe we in contact met je kunnen komen.
-
☼ Wat moet ik doen, wat wordt van mij verwacht?
In de eerste 2 gesprekken maken we kennis en bespreken we wat we van elkaar verwachten en hoe we de behandeling aan gaan pakken.
Bij diagnostiek gesprekken gebruiken vaker vragenlijsten die je thuis kan invullen. Het kan zijn dat we mensen willen betrekken die je goed kennen om een zo goed mogelijk beeld van de situatie te krijgen, alles natuurlijk in goed overleg.
We geven daarnaast verschillende groepstherapieën waarin contact met andere cliënten centraal staat. Tijdens de groepstherapie wordt psycho educatie gegeven en veel positieve CGT opdrachten. Er is een groep gericht op ADHD, aanhoudende lichamelijke klachten, en een groep gericht op het afronden van de behandeling.
Vaak werken we met een werkboek of een ehealth module die we tijdens de therapie bespreken. Je gaat ook thuis oefenen. Vindt je dit lastig? Dan proberen we een therapie maatje te organiseren die je kan helpen .
-
♥ Is online behandeling wel persoonlijk genoeg?
Online behandeling is anders. Het is soms fijn geen reistijd te hebben met een drukke baan, weinig tijd of lichamelijke klachten. Je komt geen bekenden tegen in de wachtkamer. Mensen die snel overprikkeld zijn herkennen alle geluiden van hun huis waardoor het makkelijker is om te focussen op de behandeling. Na een moeilijk gesprek ben je veilig thuis en hoef je het verkeer niet meer in. Als je niet uit huis durft is dit een mogelijkheid om toch behandeling aan te gaan. Na de behandeling vraag je een vriend om op bezoek te komen. Bij EMDR wordt, als de client kan kiezen bijna altijd voor online gekozen. Maar ook een huisbezoek als het nodig is behoort tot de mogelijkheden.
-
♥ Wat is het nut van groepsbehandelingen?
Door de combinatie theorie en oefenen ontstaat binnen de groep uitwisseling, herkenning, erkenning en steun. Dit geeft een aanvullende intensieve en verdiepende leerervaring. De groep kan dit ook na de behandeling blijven bieden voor een meer blijvend effect.
Er zijn momenteel 3 soorten groepen. Groepen voor ADHD, ALK en afronden van behandeling.
-
♥ Wat bedoelen we met aanhoudende lichamelijke klachten?
Aanhoudende lichamelijke klachten (ALK) is een algemene term om een lichamelijke ziektebeeld te beschrijven. ALK kan voor aanzienlijke stress en belemmeringen zorgen die regelmatig terugkeren en gedurende minimaal enkele maanden aanwezig is. De klachten kunnen bestaan uit pijn, vermoeidheid, klachten bij de spijsvertering, klachten van het bewegingsapparaat of neurologische klachten.
-
♥ Wat als ik een bepaalde behandeling wens?
Op basis van een diagnose bespreken we alle mogelijk behandelingen. Alles vindt in onderling overleg plaats. We werken in een multidisciplinair team, waardoor we kunnen kijken welke hulpverlener het meest past bij jouw hulpvraag.
-
♥ Wat als er meerdere problemen zijn?
Vaak zijn er naast de aanhoudende lichamelijke klachten ook andere klachten. Denk aan angst of depressieve klachten, soms van AD(H)D of autisme. Dit wordt in de diagnostiek en behandeling meegenomen. Daarnaast is het mogelijk dat we samenwerken met een andere professionals of zorg overbruggen.
-
€ Moet ik de behandeling zelf betalen?
Vanuit de basis zorgverzekering heeft u recht op geestelijke gezondheidszorg. Houd er rekening mee dat eerst uw eigen risico wordt aangesproken per kalenderjaar. Weet u niet wat uw eigen risico is? Neem dan contact op met uw eigen zorgverzekeraar.
Voor de verzekerde zorg is een verwijsbrief van de huisarts of medisch specialist nodig. Daarnaast moet er sprake zijn van een DSM diagnose of vermoeden hiervan. Dit wordt met u besproken voordat de behandeling start en er kosten worden gemaakt.
Bij een no show (niet aanwezig) of een afmelding binnen 24 uur wordt een boete van €75,- in rekening gebracht met een betaaltermijn van 14 dagen. Dit bedrag moet u zelf betalen en kan niet verhaald worden op de zorgverzekeraar.
Zie ook 'Niet verzekerde zorg' bij 'Vraag & antwoord'.
-
€ Opvragen verklaring
Voor een standaard verklaring die niet binnen de zorgverzekering valt (CAK, DUO etc) wordt €32.95 in rekening gebracht. Hiervoor kun je een mail met de benodigde formulieren sturen naar administratie@werkbijggz.nl. Na ontvangst van de betaling ontvang je de verklaring retour.
-
⌂ Zijn mijn gegevens in veilige handen?
Alles wat tijdens de behandeling wordt besproken is vertrouwelijk. Als uw behandeling betaald wordt door de zorgverzekering is er een verplichting om bepaalde gegevens door te sturen naar de verzekeraar. Deze gegevens worden eerst met u doorgenomen voordat de gegevens aan de zorgverzekeraar worden doorgestuurd. Gegevens worden nooit zonder uw toestemming doorgestuurd naar de zorgverzekeraar. Voor eventueel informatie aan derden, bijvoorbeeld de bedrijfsarts, geldt dezelfde procedure.
De praktijk is in het bezit van een kwaliteitsstatuut. Dit statuut ligt ter inzage in de praktijk en kunt u downloaden vanaf deze site. WerkBijGGZ voldoet aan de nieuwe privacywet (AVG).
-
⌂ Waar kan in terecht met klachten?
Tijdens de behandeling zijn wij benieuwd naar tips en tops. De (regie)behandelaar is de eerste plaats om een eventuele klacht kenbaar te maken. Wij werken volgens professionele standaarden en overleggen intercollegiaal met collega’s. Dit rapporteren wij in het zorgdossier. Incidenten veroorzaakt door de behandeling worden geregistreerd en gemeld.
Mochten we er om welke reden dan ook samen niet uitkomen kan er een beroep gedaan worden op een onafhankelijke klachtenfunctionaris van Quasir. Indien dit ook niet tot een oplossing leidt is de gang naar de geschillencommissie van stichting Zorggeschil mogelijk. Tenslotte, als laatste en meest ingrijpende optie, is de gang naar het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg mogelijk waaronder alle BIG-geregistreerde hulpverleners in Nederland vallen.
Dit alles klinkt natuurlijk zwaar, de praktijk leert dat we er eigenijk altijd samen uitkomen. We hebben een gemeenschappelijk belang, namelijk goed zorg, en dat verbindt!
